Leermiddelenbeleid

Sleutel tot onderwijsoptimalisatie

Om onderwijs van hoge kwaliteit te leveren, staan scholen voortdurend voor de opgave om hun onderwijs aan te passen en te verbeteren. Leermiddelen vervullen daarbij een fundamentele rol én vormen een aanzienlijke kostenpost. Een zorgvuldig opgesteld leermiddelenbeleid, dat gedragen wordt binnen de school, helpt hierbij. 

Waarom een leermiddelenbeleid opstellen?

Een leermiddelenbeleid is een beleidsdocument dat structuur en richtlijnen biedt voor het selecteren, inkopen en gebruiken van leermiddelen in samenhang met de onderwijsvisie en andere beleidsthema’s, zoals toetsbeleid, ICT en duurzaamheid. Een duidelijk leermiddelenbeleid helpt hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden en om bewuste en duurzame keuzes te maken.

In de praktijk komt het echter nog veelvuldig voor dat leermiddelenkeuzes onder tijdsdruk worden gemaakt of onvoldoende getoetst worden met onderwijsvisie en beleid. Ook kan een gedragen leermiddelenbeleid gewoonweg nog ontbreken. 
Gevolgen hiervan, zoals inconsistente leermiddelenkeuzes en inefficiënt gebruik van leermiddelenbudget, kunnen grote impact hebben op onderwijskwaliteit, medewerkerstevredenheid en de motivatie van leerlingen. 

Leermiddelenbeleid geeft duidelijkheid en draagt bij aan beter onderwijs.

 

Opzet leermiddelenbeleid

Begeleiding van het traject om tot een gedragen leermiddelenbeleid te komen omvat vier sessies. Twee met de schoolleiding, één sessie met de vaksectievoorzitters van de en een implementatie. Dit traject wordt begeleid door één van onze adviseurs.  

  1. Kaderstelling: Met de schoolleiding worden kaders en criteria voor gebruik van leermiddelen geformuleerd. Dit gebeurt op basis van onderwijsvisie en -ambitie;
  2. Afstemming vaksectievoorzitters: Met de verschillende vaksectievoorzitters wordt het resultaat uit de eerste sessie getoetst en aangescherpt. Ook worden de vaksectievoorzitters voorbereid hoe het gesprek binnen de vaksectie te voeren; 
  3. Bespreken conceptrapportage: Onder leiding van onze adviseur wordt het concept leermiddelenbeleid besproken met de schoolleiding en een afvaardiging van vaksecties en geformaliseerd in een beleidsplan met leermiddelenselectielijst;
  4. Implementatie: Samen met een lid van de schoolleiding neemt onze adviseur de vaksecties die voor het komende schooljaar nieuwe leermiddelen mogen kiezen, mee door de leermiddelenselectielijst met opgestelde kaders en criteria. Dit vormt de aftrap voor hun oriëntatie op nieuwe leermiddelen en helpt hen leermiddelenkeuzes te maken die aansluiten bij het nieuwe leermiddelenbeleid. 
"Mijn collega's en ik kijken terug op een geslaagde serie bijeenkomsten. Op deze wijze hadden we nog nooit over leermiddelenbeleid met elkaar gesproken. Het heeft veel bewustzijn opgeleverd."
Anoniem

Wat levert een leermiddelenbeleid op?

De onderwijsadviseurs van VanDijk beschikken over kennis en ervaring om op een gestructureerde wijze toe te werken naar een gedragen leermiddelenbeleid. Dit biedt uw vaksecties duidelijke richtlijnen voor evaluatie en selectie van leermiddelen. Daarmee brengt u leermiddelenkeuzes in lijn met de onderwijskundige visie van uw school, wordt efficiënter gebruik van het leermiddelenbudget mogelijk en kan de onderwijskwaliteit worden verbeterd.

Praktische informatie

In overleg

Doorlooptijd van ca. 6 tot 8 weken 

Bij u op school

In overleg

Vanaf € 3995,- (excl. BTW) 

Ik wil meer weten over leermiddelenbeleid!

Andere adviesdiensten

Onderwijsadvies

De onderwijsadviseurs van VanDijk helpen uitdagingen en vraagstukken rondom leermiddelen met verschillende diensten beheersbaar te maken. 

Leermiddelenlijstanalyse

Vanuit de inzichten en systeemkennis die een analyse van de leermiddelenlijst oplevert, is het een kleine stap naar gerichte verbeteracties en besparingskansen.

Inspiratiesessie leermiddelen

Een inspiratiesessie leermiddelen geeft uw vaksecties een duidelijk beeld van leermiddelenaanbod en handvatten voor toekomstige leermiddelenkeuzes.

Samen beter onderwijs mogelijk maken!