Leermiddelenadvies

Voortvarend aan de slag met leermiddelenkeuzes

Het kiezen van nieuwe leermiddelen. Elke vaksectie krijgt er periodiek mee te maken. Uit de praktijk blijkt dat tijdsdruk en een onvolledig beeld van het totale aanbod van leermiddelen het keuzeproces regelmatig belemmert.         

Een onafhankelijk leermiddelenadvies door een onderwijsadviseur van VanDijk helpt een vaksectie tijdig, voortvarend, gestructureerd én gezamenlijk toe te werken naar een afgewogen leermiddelenkeuze in de dynamische leermiddelenmarkt.

Waarom kiezen voor leermiddelenadvies

Jaarlijks oriënteren vele vaksecties zich vanwege uiteenlopende redenen op nieuwe leermiddelen. Aanleidingen kunnen zijn dat een lesmethode (niet) meer voldoet, nieuw leermiddelenbeleid van kracht is of een contract afloopt. Ook kan een in gebruik zijnde lesmethode van editie veranderen of van de markt verdwijnen. 

Leermiddelen worden doorgaans langere tijd ingezet. Daarom is het belangrijk om weloverwogen keuzes te maken. In de praktijk blijkt dat tijdsdruk, beperkte informatie en persoonlijke voorkeuren en onduidelijke criteria belemmerend zijn voor het resultaat van het keuzeproces. En dat kan grote impact hebben op onderwijskwaliteit, medewerkerstevredenheid en de motivatie van leerlingen. 

Een leermiddelenadvies door een onderwijsadviseur van VanDijk helpt vaksecties om tijdig, bewust en gestructureerd leermiddelenkeuzes te maken.  

Opzet leermiddelenadvies

In een sessie van 2 uur maakt een vaksectie onder begeleiding van een adviseur een vliegende start met het proces om nieuwe leermiddelen te kiezen. 

  • Evaluatie huidige leermiddelen: Voor- en nadelen van in gebruik zijnde leermiddelen worden besproken met aandacht voor ieders bijdrage;
  • Selectiecriteria vaststellen: Met oog voor persoonlijke, onderwijskundige, beleidsmatige en budgettaire criteria worden met elkaar selectiecriteria vastgesteld voor een nieuw leermiddel; 
  • Presentatie leermiddelenaanbod: Alle door de adviseur meegebrachte leermiddelen worden langs de meetlat van de selectiecriteria gelegd, zowel folio als digitaal;
  • Van longlist naar shortlist: Uit het totale aanbod wordt een shortlist van leermiddelen vastgesteld om nader te onderzoeken. Daarbij krijgt de vaksectie handvatten om voortvarend tot een definitieve leermiddelenkeuze te komen. Indien gewenst legt de adviseur contact met uitgevers of vergelijkbare vaksecties.
 
"Voor ons was het leermiddelenadvies een pilot om te kijken of dit ook voor andere vaksecties interessant kan zijn. Adviseur Maarten is sympathiek en duidelijk. Hij geeft waardevolle informatie en heeft zich goed verdiept in wat voor school wij zijn. De workshop heeft een heldere opbouw en er is ruimte voor inbreng van de deelnemers."
Anoniem

Wat levert een leermiddelenadvies op?

Na afloop van een leermiddelenadvies door een onderwijsadviseur van VanDijk heeft een vaksectie een duidelijk beeld van wat er op de leermiddelenmarkt beschikbaar is en hoe zij rekening houdend met individuele behoeften, vaksectiebehoeften, beleid, tijd en budget tot een goede en duurzame leermiddelenkeuze kunnen komen.  

Praktische informatie

In overleg

2 uur

Bij u op school

Afhankelijk van omvang vaksectie

€ 749 (excl. BTW) 

Ik wil meer weten over leermiddelenadvies!

Andere adviesdiensten

Onderwijsadvies

De onderwijsadviseurs van VanDijk helpen uitdagingen en vraagstukken rondom leermiddelen met verschillende diensten beheersbaar te maken. 

Leermiddelenlijstanalyse

Vanuit de inzichten en systeemkennis die een analyse van de leermiddelenlijst oplevert, is het een kleine stap naar gerichte verbeteracties en besparingskansen.

Inspiratiesessie leermiddelen

Een inspiratiesessie leermiddelen geeft uw vaksecties een duidelijk beeld van leermiddelenaanbod en handvatten voor toekomstige leermiddelenkeuzes.

Samen beter onderwijs mogelijk maken!