Innovatie
Betekenisvol vernieuwen vanuit nieuwsgierigheid en betrokkenheid
Ontwikkelingen zoals digitalisering, duurzaamheid en de opkomst van technologieën zoals generatieve AI beïnvloeden het onderwijslandschap en volgen elkaar steeds sneller op. Dit vraagt van alle bij het onderwijs betrokken professionals zich voortdurend aan te passen. Ook wordt meer en meer aandacht gevraagd voor kansengelijkheid en de mentale gezondheid van leerlingen. Tegelijkertijd worstelt het voortgezet onderwijs met een nijpend lerarentekort, gestaag afnemende leerlingaantallen én zal het moeten verduurzamen.
Richting bredere educatieve dienstverlening
voor het voortgezet onderwijs
Binnen deze complexiteit is VanDijk bezig zich te ontwikkelen van partner voor de leermiddelenlogistiek naar een bredere educatieve dienstverlener voor het voortgezet onderwijs. We werken daarvoor aan vernieuwende oplossingen, technologische vooruitgang en expertise om docenten, leerlingen, ondersteunend personeel, de bedrijfsvoering van scholen en ook aanbieders van leermiddelen te inspireren en te helpen het onderwijs van morgen mede vorm te geven. Innovatie speelt daarbij een sleutelrol.
Onze uitdagingen voor de komende tijd
Als innovatieteam binnen VanDijk kijken we zowel naar verbeteringen binnen onze huidige dienstverlening als naar nieuwe producten, diensten en technologieën. Dat doen we volgens een gefaseerd innovatieproces, waarin de uitdagingen en behoeften van onze gebruikers en partners centraal staan en we hen actief betrekken om creatieve oplossingen te realiseren die echte problemen oplossen.
Enkele van de thema’s waar we ons op dit moment mee bezig houden zijn:
Zomaar wat reacties op de lezing en workshop van Elise van den Berg van Think Big Act Now die we als innovatieteam organiseerden als onderdeel van een verkenning rondom #duurzaamheid binnen VanDijk.
Met een diverse groep collega’s werden we meegenomen in het gedachtegoed van “De verborgen impact”. Vervolgens gingen we aan de slag met ideevorming voor #verduurzamen op kantoor, als bedrijf en in de leermiddelenketen.
Wat me echt raakte, was de balans tussen kansen en uitdagingen die deze dag aan het licht bracht. We beseffen dat AI enorme mogelijkheden biedt om onze processen te verbeteren en nieuwe horizonnen te verkennen, maar we zijn ook bewust van de ethische en praktische vragen die we moeten beantwoorden terwijl we deze reis maken.